Kobiety wciąż wolą milczeć, niż sięgnąć po pomoc.

24.11.2022

My mówimy: „Możesz mi powiedzieć.”

Dziś rozpoczyna się międzynarodowa akcja „16 Dni Przeciwko Przemocy Wobec Kobiet”, 25 listopada – 10 grudnia. Cały rok działamy na rzecz kobiet doświadczających przemocy, a dziś i przez najbliższe dni, szczególnie głośno będziemy mówić o tym powszechnym wciąż problemie.

Według policyjnych statystyk, w Polsce dochodzi od  1800 do 2300 gwałtów[1] rocznie. Z danych Niebieskiej Linii, która oferuje pomoc kobietom doświadczającym przemocy, wynika, że jest ich o wiele więcej – nawet 30 tys. To więcej niż mieszkańców ma Zakopane… Jednak statystyki nie obrazują całego problemu. Kobiety wciąż milczą, bo wstydzą się zgłosić gwałt z obawy, że to one zostaną obarczone winą. A to nie one powinny się bać, tylko sprawca.

„Nie idź tam”, „nie ubieraj się zbyt seksownie”, „sama się prosiłaś”, „po co tam poszłaś?” – takie słowa często słyszą kobiety, które doświadczyły przemocy seksualnej i molestowania. I choć żyjemy w XXI wieku, to wciąż winą za gwałt obarczane są ofiary, a nie sprawcy. Kampania społeczna „Możesz mi powiedzieć” porusza ten problem i stanowczo sprzeciwia się wiktymizacji kobiet. Akcję zainicjowała słynna wokalistka Ewelina Flinta. Avon, w ramach kampanii Avon Kontra Przemoc, wraz z partnerami: Niebieską Linią, Fundacją Feminoteka i Amnesty International wsparł kampanię. Wspólnie chcemy zwrócić publiczną uwagę na problem przemocy seksualnej. Chcemy zainicjować realną zmianę w sposobie traktowania skrzywdzonych kobiet oraz upowszechniać numer Niebieskiej Linii (116 123), jako bezpiecznego kontaktu i bezpośredniego wsparcia dla tych, które doświadczyły tej tragedii i szukają pomocy.

„Naszą misją w Avon jest tworzenie lepszego świata dla kobiet. Świata wolnego od strachu i przemocy, w którym kobiety mogą czuć się bezpieczne, a w sytuacjach kryzysowych szybko znajdą wsparcie i profesjonalną pomoc. Od 14 lat prowadzimy kampanię Avon Kontra Przemoc, w ramach której przekazaliśmy już 3,5 mln zł dla organizacji działających na rzecz bezpieczeństwa kobiet. Od lat współpracujemy z Fundacją Feminoteka i Niebieską Linią, a udział w kampanii „Możesz mi powiedzieć” jest dla nas kontynuacją realizowania naszej misji. Wspólnie chcemy powiedzieć głośne „NIE!” dla przemocy i wiktymizowania kobiet. Chcemy, aby każda kobieta wiedziała, że dzwoniąc na Niebieską Linię zawsze znajdzie zrozumienie, zostanie wysłuchana, otrzyma pomocną dłoń.” – mówi Agnieszka Isa, General Manager Avon Polska.

Idea kampanii „Możesz mi powiedzieć” narodziła się po tym, jak Ewelina Flinta napisała emocjonalny utwór „Panno Chłód” dotykającą problemu, jakim jest przenoszenie winy za gwałt na kobiety.

Wiele kobiet doświadczających przemocy nigdy nie zgłasza tego problemu na policję. Z powodu strachu i wstydu milczą i cierpią. Dlatego tak ważne jest, by pokrzywdzone i świadkowie przemocy wiedzieli, gdzie zwrócić się po pomoc. Taką możliwość daje „Niebieska Linia” oferujące darmowe, profesjonalne, pełen zrozumienia i szacunku wsparcie. Współpraca „Niebieską Linią” trwa od 2011 roku. Od tego czasu udało się zrealizować wiele inicjatyw edukacyjnych i prewencyjnych dotyczących przemocy oraz wspierających osoby poszkodowane. Do tej pory, dzięki dotacjom od Avon, ponad 40 tys. kobiet otrzymało pomoc, dzwoniąc na numer „Niebieskiej Linii”[2].

Kampanię Avon Kontra Przemoc można wesprzeć kupując produkty z Symbolem Nieskończoności dostępne u Konsultantek Avon oraz na www.avon.pl.


[1] https://pliki.avon.pl/web/uploads/Raport_final_CSR.pdf

[2]https://statystyka.policja.pl/st/przestepstwa-ogolem/przestepstwa-kryminalne/zgwalcenie/122293,Zgwalcenie.html